Jumaat, 4 September 2009

Ramadhan Ikon Kekuatan Umat Islam



Selepas belalunya Ramadhan tahun lepas, pada tahun ini Ramadhan kembali lagi dan kesyukuran dipanjatkan kepada Allah swt. Kerana pada thun ini kita masih diberi peluang sekali lagi untuk menyambut bulan yang juga dikenali pesta beribadat kerana pahala ganjaran yang cukup besar sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a daripada Nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud :


"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu."

Dan bersabda Rasulullah S.A.W lagi yang bermaksud :

"Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan."

Bila dikatakan bulan Ramadhan, semestinya semua orang faham bahawa sepanjang bulan itu seluruh umat Islam di zaman ini diwajibkan puasa bermula dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari, sebagaimana firman Allah salam surah al-Baqarah: 183 yang bermaksud :

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa" .

Akan tetapi ada segelintir masyarakat dimana bila masuk bulan Ramadhan banyak kerja-kerja yang tidak dapat dibuat atas alasan dalam bulan puasa tak boleh makan dan minum jadi jika terasa letih tidak boleh minum atau makan untuk menambah tenaga.

Sudah pasti tanggapan itu salah dan dikehendaki memahami kembali mengapa kita perlu berpuasa dibulan Ramadhan kerana jika kita melihat sewaktu peperangan Badar, berlaku didalam bulan Ramadhan dan tentera nya hanya 313 orang sahaja berbanding beribu-ribu askar orang kafir. Dengan berkat keizinan Allah serta semangat dan keyakinan daripada tentera Islam akan kekuasaan Allah, lalu dimenangkan mereka didalam peperangan tersebut.

Ada yang mengatakan falsafah puasa adalah untuk kita merasakan akan kesusahan mereka dinegara-negara yang dilanda kebuluran, tetapi adakah mereka yang ditimpa kebuluran itu tidak diwajibkan puasa sedangkan ia merupakan fardhu untuk umat Islam seluruhnya.

Ini yang dikatakan hikmah puasa dimana ia bukan untuk kita merasakan lemah tetapi dalam bulan Ramadhan ini Allah swt memberi dua perkara, satuanya ialah ujian dimana jika ibadah-ibadah lain kta boleh lihat bagaimana qualitinya seperti solat, kita boleh tengok bagaimana seseorang itu mengerjakannya adakah seperti ayam patuk gandum atau dengan keadaan kita sebagai hamba yang bertemu dengan penciptanya.

Tidak seperti ibadah lain, dalam mengerjakan puasa kita boleh lihat semua orang tidak makan dan minum bila bertemu diluar, tetapi adakah kita tahu jika adakah mereka itu sudah berbuka atau pun memang tak puasa? Semestinya kita tidak adapat mengecam siapakan yang puasa atau tidak. Selain itu ujian dalaam bulan puasa ini juga selain tidegah untuk makan dan minum tersirat juga perkara lain yang melibatkan akhlak dan juga pancaindera.

Dalam bulan Ramadhan yang mulia ini semasa puasa kita, jatuh hukum batal jika mengorek hidung atau telinga atau menelan air liur yang telah dikumpul dalam mulut. Selain itu penjagaan pancaindera jiga dititik beratkan adakah mata melihat perkara baik atau buruk, sebagaimana telinga mendengar ceramah atau bacaan al-Quran atau mendengar umpatan atau adakah mulut pada bulan ramadhan ini digunakan untuk berzikr kepada Allah atau mencaci orang.

Bulan Ramadhan juga merupakan bulan tawaran atau durian runtuh ganjaran pahala daripada Allah swt kepada hambanya yang berlumba-lumba untuk membuat kebajikan sebagaimana hadis diatas tadi.

Jika bulan-bulan biasa pahalanya hanya 27, tetapi dibulan ramadhan akan dilipat gandakan segala amalan yang kita lakukan terpulang kepada Allah untuk menilainya.

Dari segi sains pula, amalan berpuasa akan merehatkan atau mengurangkan kerja-kerja memperosesan makan, dimana dalam bulan-bulan lain, kita sentiasa makan tanpa henti, tetapi dibulan Ramadhanlah merupakan bulan untuk menyihatkan badan dan memberi peluang kepada abdomen perut untuk membaik pulih sistem yang ada biarpun kita hanya makan diwaktu malam.

Ini mebuktikan bahawa bulan Ramadhan bukanlah bulan untuk melemahkan umat Islam tetapi terus memberi kekuatan kepada kita dari segi fizikal dan mental.


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

 

Laman Pelajar Islam Kelantan | PPIK Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | by Media PPIK.