Isnin, 8 September 2008

Islamkan Umat Islam



Oleh :
Mohd Syahiran Muhammad
Pengerusi Perhubungan Kampus PPIK
http://diary5487.blogspot.com



Semenjak akhir-akhir ini, isu-isu masalah berkaitan dengan umat Islam sering kedengaran dalam negara ini, gejala sosial semakin meningkat, perbuatan maksiat sudah menjadi kebiasaan, anak luar nikah juga semakin ramai di tempatkan di rumah-rumah anak yatim dan tidak kurang juga mereka yang mengidap panyakit AIDS yang diturunkan oleh ibubapa mereka yang tidak kesedudukan.

Selain itu, budaya tipu-menipu,tindas-menindas siapa yang kuat dialah yang menang,siapa yang lemah mereka akan dilanyak cukup-cukup seperti gejala rasuah, projek hak orang menjadi miliknya hanya dengan menghulur sejumlah wang, kerana ingin cepat kaya dan mengumpul seberapa banyak harta tanpa meghiraukan halal dan haram. Tetapi Alhamdulillah kerana sekarang ini pihak Badan Pencegah Rasuah (BPR) sudah mula memperkasakan kuasanya.


Apa yang ingin di diperkatakan disini ialah isu kemunduran ummat Islam dan perkara ini sudah di dipesan oleh Baginda Rasulullah SAW dimana pada ahkir zaman ummat Islam menuju kembali kepada zaman Jahiliah dan segala ilmu akan diangkat oleh Allah dengan dimatikan para ulama’ serta cendikiawan dan hanya tinggal mereka yang berilmu sederhana.


Gejala yang paling tidak disangkan oleh kita ialah kes murtad orang Islam yang semakin berleluasa seperti kes Lina Joy yang pernah menggemparkan masyarakat Islam dalam Negara yang peka kepada isu ummat ini seperti Ngo-ngo Islam. Selain itu isu penyebaran secara aktif dakyah-dakyah didalam kampus-kampus ataupun IPT tempatan dan tidak kurang juga mereka yang berani mempersoalkan hukum Islam.


Semua isu permasalahan diatas semuanya berkaitan dengan ummat Islam, jika dibiarkan masyarakat Islam dalam negara ini akan menjadi sedikit dan berkuasanya mereka yang ingin menghancurkan agama Islam ini. Adakah kita hendak melihat pada suatu hari nanti amalan-amalan Islam sudah tidah “releven” untuk di amalkan dalam negara ini.


Olehyangdemikian, sudah tiba masanya kita yang peka akan isu ini sama-sama membantu dalam memulihkan kembali sahsiah ummat Islam dengan kembali kepada ajaran asas Islam, pengenalan Islam sebagaimana pendekatan yang digunakan untuk berdakwah kepada masyarakat bukan Islam.


Di Malaysia ini terdapat pelbagai agensi-agensi dan Ngo-ngo Islam seperti ABIM, PKPIM, JIM, WADAH, MUAFAKAT, PERKIDA, GAMIS dan banyak lagi. Oleh itu sudah tiba masanya kita membantu pihak-pihak ini dalam mengambalikan kedaulatan dan kekuatan Islam seperti zaman kegemilangan khalifah Islam terdahulu yang secara tidak langsung mengharumkan kembali nama bangsa Melayu yang sekarang ini sering terjebak dengan pelbagai gejala buruk.


Selain itu pihak berwajib dalam hal masyarakat dan penduduk ini ialah kerajaan yang perlu lebih memberi perhatian kepada masalah yang dihadapi oleh masyarakat Islam di negara ini. Ketepikan dahulu isu-isu politik yang sedang bercelaru sekarang ini dan bersatulah untuk membanteras segala masalah-masalah yang dihadapi oleh rakyat jelata terutama isu ummat Islam. Jika semua pihak bersatu di atas jalan Allah dan dasar Islam, saya yakin masalah ini dapat diatasi dengan jayanya Insya’ Allah.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

 

Laman Pelajar Islam Kelantan | PPIK Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | by Media PPIK.