Ahad, 21 Jun 2009

Konvensyen Pelajar Islam Kelantan Kali ke 10-/2009



Konvensyen Pelajar Islam Kelantan kali ke 10 bagi tahun 2009 telah berlangsung dengan jayanya pada 20 Jun 2009 bertempat di Hotel Majlis Guru Ugama (MGU), jalan pintu pong, Kota Bharu, Kelantan yang dianjurkan oleh Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK).

Konvensyen Pelajar Islam Kelantan kali ke 10, atau singkatannya KPIK-10 pada kali ini dijayakan bersama Angkatan Belia Islam Malaysia Negeri Kelantan (ABIM Kelantan) dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), yang disempurnakan perasmiannnya oleh YBhg. Tuan Hj. Mokhtar Bin Abdul Razak, Timbalan ketua pengarah YaPEIM.


KPIK-10 bertujuan menghimpunkan pimpinan sekolah dalam menggilapkan bakat kepimpinan serta membawa pemikiran mereka keluar daripada situasi sekolah kepada pendedahan yang lebih meluas.

Selain itu, dalam KPIK-10 pada kali ini juga memberi penganugerahan kepada adik Nik Nur Madihah Bt Nik Mohd Kamal yang merupakan pelajar terbaik Malaysia dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 yang diwakili oleh ibundanya.

Peserta yang hadir seramai 300 orang mewakili 27 buah sekolah terdiri daripada sekolah dibawah kelolaan Yayasan Islam Kelantan (YIK), Jabatan Pelajaran Kelantan (JPN), Sekolah Swasta atau persendirian dan agensi-agensi yang berkaitan dengan pelajar.

Program tahunan ini bermula pada jam 8 pagi dengan kehadiran peserta dan majlis perasmian pada jam 9.30pagi. Selain itu terdapat juga slot Forum Personaliti Pelajar dimana ahli panelnya terdiri daripada ketua-ketua pelajar sekola iaitu dari SMKA Naim Lilbanat, SMU(A)Maahad Muhammadi Lelaki, dan SBP Sekolah Menengah Sains Tengku Mohammad Faris Petra. Pada sebelah petangnya pula merupakan slot bersama Yang DiPertua PPIK yang berkaitan dengan peranan generasi muda melalui teladan Sultan Muhammad Al-Fateh.

Saudara Mohd Syahiran yang merupakan pengarah KPIK10 berkata, konsep Konvensyen yang dilaksanakan pada tahun ini berbeza berbanding pada tahun-tahun lalu, kerana pada tahun ini kami lebih menekankan pemilihan qudwah dan juga pemilihan kepimpinan kepada pelajar diperingkat sekolah melalui contoh teladan qudwah atau tokoh-tokoh agung Islam yang pernah menjulang nama Islam kepentas dunia dan harapan agar KPIK ini menjadi pencetus kepada pembentukan kembali generasi keunggulan Islam yang pernah menguasai pelbagai bidang.Tidak lupa ucapan terima kasih kepada ahli jawatankuasa yang bertungkus-lumus siang malam dalam membikini KPIK10 ini dan juga kepada pihak ABIM dan YaPEIM terima kasih kerana banyak membantu kami dalam pelagai aspek.

Konvensyen Pelajar Islam Kelantan Kali ke 10-/2009, berakhir dengan ucapan penangguhan oleh Naib Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia bahagian Hal Ehwal Siswi Islam (HEWI) yang mewakili Presiden.

Ucapan Pengarah Program


Ucapan YDP ABIM Kelantan :Ust Faisal Abdullah


Ucapan Timb. Ketua Pengarah YaPEIM


Pengerusi Majlis : Saudara Farid


Penyampaian Penghargaan Kepada perasmi.


Peserta dan guru pengiring yang hadir


Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang: diwakili oleh ibunya.


Abah Zahidin : Moderator Forum Personaliti Pelajar


Penalis Forum Personaliti Pelajar



Adik Hafizah : Ketua Pelajar SMKA Naim Lilbanat


Adik haris : Ketua Pelajar Maahad Muhammadi Lelaki


Gandingan Moderator dengan Pengerusi


adik sakir faris : Ketua Pelajar Maahad Muhammadi Lelaki


antara peserta yang bertanya



Bergambar bersama ibu kepada pelajar cemerlang adik Nik Nur Madihah


Slot bersama YDP PPIK Abg. Faizul Afzan


Ucapan penangguhan oleh Naib Presiden HEWI


Saguhati kepada Naib Presiden HEWI


Ahli jawatankuasa penganjur Konvensyen Pelajar Islam Kelantan Kali ke 10-/2009 bersama
Naib Presiden HEWI bersama pengiring dan YDP ABIM Kelantan


*Klik pada gambar untuk besar imej

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

 

Laman Pelajar Islam Kelantan | PPIK Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | by Media PPIK.