Selasa, 7 September 2010

Nikmat Adalah Ujian Adalah Nikmat





Nikmat adalah pemberian Allah swt kepada seluruh makhluknya dengan sifatnya yang maha pengasih lagi maha penyanyang (Arrahman & Arrahim). Nikmat ini diberi ketas semua hambanya tidak kira ia beriman atau tidak, bezanya kita orang Islam ini nnnikmat yang disertakan keberkatan daripadanya.

Ujian adalah suatu cobaan daripada Allah kepada hambanya dengan pelbagai perkara yang melibatkan sesuatu yang kita sayangi, yang kita miliki atau yang kita tidak duga. Ujian ini dijalankan ketas setiap manusia bagi menguji hati-hati manusia adalah ia bertaqwa kepada Allah yakni dengan maksud seseorang itu patuh kepada perintah Allah dengan takut akan azab nya dan adakah dia mengakui bahawa Allah itu yang mengawal kita bermula dari kelahiran sehingglah ke akhir hayat.

Nikmat adalah sesuatu yang kita suka akan tetapi ia juga merupakan ujian kepada kita adakah kita ini bersykur kepada nya atau merasakan manusia itu yang memberi nikmat tersebut sebagaimana firman Allah swt dalam surah surah an-Nisa’, ayat 79 yang bermaksud :-

“Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini).”

Sebagaimana juga dengan sabda Nabi SAW yang bermaksud :-

“Sungguh Allah akan menguji kamu dengan berbagai cubaan, sebagaimana kamu menguji (membakar) emas dengan api. Ada orang yang keluar (dari ujian tersebut) seperti emas murni, orang itulah yang dilindungi Allah dari kejelekan; ada juga orang yang keluar seperti emas yang tidak murni, orang itu masih dipenuhi keraguan; dan terakhir ada orang yang keluar seperti emas hitam, orang itulah yang terkena fitnah (siksa).”
(HR Al Hakim dalam al-Mustadrak dan dia menganggapnya shahih no 7878.
Hadits ini diriwayatkan juga oleh ath-Thabrani dalam al-Mu’jam)

Ada mereka yang mendapat nikmat ini seperti kenaikan pangkat dan merasakan ia adalah hasil dari usahanya tersendiri dan bukannya daripada Allah. Ada juga nikmat seperti mereka yang bergelar seorang pemimpin seperti Perdana Menteri, Menteri Benar atau Presiden, jawatan itu adalah nikmat dan dalam masa yang sama ia adalah ujian yang akan melihat adakah mereka ini menjalankan tugas dengan amanah dan melaksanakan hukum Allah atau tidak. Ada juga nikmat terhadap suami isteri yang baru mendapat cahaya mata, anak itu adalah anugerah Allah dan juga ujian nya adakah dapat mendidik anak itu menjadi manusia yang bertaqwa kepada Allah dan menjadi harapan dalam negara.

Sepanjang hidup kita, Allah swt tidak pernah memutuskan nikmatnya seperti selera makan, nikmat tidur, nikmat buang air, nikmat keamanan, nikmat kasih sayang dan lain-lain lagi sebagaimana firman Allah dalam surah Arrahman dimana Allah SWT sentiasa mengulanginya yang bermaksud :-

"Nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan?"

Ujian dalam hidup menjadi pemuhasabah kepada kita semua kerana kadang-kadang kita alfa dan tidak kurang juga yang terjerumus keleambah kemungkaran. Ujian ini sebagai penilai terhadap diri kita adakah kita terhadap tahap keimana yakni kepercayaan kita kepada Allah.

begitulah Nikmat tidak semudah-mudah Allah bagi kepada kita jika tidak disertakan dengan analisa keihlasan hati hambanya. Berhati-hatilah kita terhadap segala nikmat kita nikmati..wassalam


Mohd Syahiran Bin Muhammad

TYDP PPIK 2010/2011

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

 

Laman Pelajar Islam Kelantan | PPIK Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | by Media PPIK.