Khamis, 9 September 2010

Perutusan Adilfitri YDP PPIK 2010/2011


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum wbrkth,

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar,

Alhamdulillah, Segala puji dan syukur kepada Allah, Tuhan sekalian alam di atas segala nikmat dan rahmat yang telah dianugerahkan kepada kita selaku para hambaNya. Tasbih, tahmid dan istighfar kita ucapkan bagi menyucikan segala dosa,noda dan kekurangan diri kita yang tidak pernah lekang dari kecuaian.


Selawat dan salam kita lafazkan khusus untuk junjungan besar Rasulullah sallallhu alaihi wasallam, Nabiyyul Rahmah, petunjuk kepada mereka yang rindukan hidayah, inginkan salamah,juga berkat di dunia dan akhirat.

Begitu juga kita ucapkan kepada keluarga baginda al-itrul Mutohharah dan kepada para sahabat baginda keseluruhannya serta mereka yang mengikuti susur jalur perjuangan baginda yang penuh bersejarah tanpa penat dan lelah sehingga tibanya al-Qiyamah.

Sahabat-sahabat dan sahabiah-sahabiah rakan seperjuangan sekalian,
Mewakili Saf – saf kepimpinan Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan, mengucapkan Salam Aidilfitri, Salam Lebaran dan Salam perjuangan kepada seluruh pelajar Kelantan dan seluruh umat Islam tidak kira dimana sahaja. Semoga kehadiran Syawal kali ini membawa sejuta makna kepada kita semua.

Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi kerana kita sekali lagi di ketemukan dengan Ramadhan pada kali ini dan InsyaAllah akan menyambut Syawal pada 10hb September ini. Nur Ramadhan yang membawa sejuta makna dan sejuta barakah akan melabuhkan tirainya dengan penuh kesayuan dan kesedihan kerana kita belum tentu dapat bertemu dengan Nur Ramadhan pada tahun mendatang. Semoga kita semua dapat lagi bertemu dengan Ramadhan mendatang. Namun, perginya Ramadhan di ganti dan disusuli dengan keindahan Syawal sebagai tanda kemenangan kepada kita semua setelah kita di tarbiyyah selama sebulan di yang penuh kemuliaan.


Menyemai Ilmu Menabur Bakti

Selama sebulan kita disemai ilmu dan tarbiyyah di bulan Ramadhan dengan penuh keberkatan seperti mendalami ilmu AlQuran, kesabaran, ukhuwwah dan lain-lain. Jika kita lihat banyak pengajaran yang kita perolehi sepanjang bulan ramadhan ini disamping merebut pahala yang berlipat kali ganda serta Lailatul Qadar. Dengan kedatangan Syawal yang mulia ini, marilah kita buktikan segala ilmu yang kita perolehi dan terus beristiqamah mengamalkannya tidak kira dimana sahaja. Jangan hanya dibulan Ramadhan sahaja, tetapi terus menerus pada bulan-bulan mendatang sehingga ia menjadi sebati dengan diri kita.

Selain itu juga, dibulan Ramadhan juga kita dilatih untuk menabur bakti kepada mereka yang memerlukan, tidak kira kepada sesiapa. Ini dapat menguatkan persaudaraan di kalangan umat Islam, bermaafan dan berkasih sayang di antara satu sama lain, kunjung mengunjung dengan penuh tawaduk dan berpandukan kepada akhlak Islam yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. Dengan buah taqwa ini jugalah ianya mengajar kita untuk menyelesaikan semua masalah. Nilai – nilai ini wajar diteruskan dan dihayati bersama sempena kita menyambut Syawal yang indah.


Menghayati Makna disebalik Syawal

Marilah kita sama-sama menghayati makna disebalik Syawal yang mulia ini. Bukan hanya menyambutnya dengan kemeriahan sahaja, tetapi harus sedar dan sentiasa muhasabah diri serta tidak lari dari Al-Quran dan sunnah. Janganlah kita menyambut syawal yang indah ini dengan benda-benda atau perkara yang melalaikan tanpa kita sedari. Sentiasalah kita Ingat mengingati sesama kita.

Marilah kita sama-sama menjadikan Syawal ini sebagai titik tolak kepada perubahan dan keyakinan kita kepada al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. adalah panduan kita yang hakiki dalam kehidupan kita ini. Bersamalah kita meningkatkan usaha kita kearah menjadikan kita generasi yang mampu membangunkan masyarakat kearah yang lebih baik. Hidup Biar berjasa.

Allahu Akbar..Allahu Akbar.. Allahu Akbar.

Sekian terima Kasih

Menyemai Ilmu Menabur Bakti, Hidup Biar berjasa

Abdullah Muhamad Nawi
Yang Di-Pertua
Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan 2010/2011

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

 

Laman Pelajar Islam Kelantan | PPIK Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | by Media PPIK.