Khamis, 8 Julai 2010

Tentera Rejim Israel menyerang demonstrasi aman anti penubuhan tembok di Beit Jala



Khamis, 08/07/2010 – Pada setiap minggu demonstrasi secara aman diadakan untuk menentang penubuhan tembok pemisah, para aktivis keamanan Palestin dan Israel datang berkumpul pada tengahari Ahad di Beit Jala berhampiran Bethlehem. Tentera rejim Israel melepaskan beberapa das tembakan dari senjata separa merbahaya ke arah para penunjuk perasaan, mencederakan peserta demonstarasi dan pejalan kaki, demikian menurut saksi-saksi kejadian.

Proes yang diadakan pada hari Ahad itu bermula dengan bilangan yang kecil, dalam lingkungan 12 penduduk Palestin dan beberapa penduduk Israel berkumpul di satu tapak pembinaan tembok di Beit Jala. Menurut keterangan saksi Joseph Dana, “Warga Palestin menghampiri tapak pembinaan tembok yang dipenuhi dengan jentera, kerja-kerja menggerudi dan seorang pekerja pembinaan di tapak tersebut.

50 meter dari tapak itu, tentera rejim Israel telah membentangkan beberapa sekatan menggunakan pagar berduri dan menghantar satu unit penguasa untuk menggunakan kaedah menyuraikan penunjuk perasaan iaitu dengan menggunakan bom, pemedih mata berkelajuan tinggi dan penahanan. Selepas 10 minit berdoa dan dengan satu usaha untuk mengalihkan pagar berduri oleh seorang warga Palestin, tentera rejim Israel telah mula menembak gas pemedih mata kepada para penunjuk perasaan dan juga kearah kawasan perumahan berdekatan.

sumber : http://www.imemc.org
penterjemah : rahina

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

 

Laman Pelajar Islam Kelantan | PPIK Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | by Media PPIK.